Since the appearance of the Covid-19 epidemic, the criteria for choosing a place to live for families have become more and more thorough, in which, the health factor is placed on top.
According to Batdongsan.com.vn's research on the needs of homebuyers, 95% of survey respondents value a green, fresh living environment and diverse local amenities. If in the past, homebuyers wanted to search for real estate often based on criteria such as proximity to the center, near work, densely populated... now they value a larger and more private space. Along with that, the move to the central fringe areas and the second home wave is also becoming a trend of many real buyers and investors.
Notably, in 2021, the epidemic is still complicated, the economy faces many difficulties, but the market still records an increased level of interest and real estate is still the preferred investment channel. The market forms a remarkable rule that after each Covid-19 wave, the level of interest in real estate immediately increases again. Specifically, after the first phase of Covid-19, the level of interest in real estate increased by 306%, after the second Covid-19 increased by 62%, after the third Covid-19 the increase was 378%.
The prolonged 4th wave of Covid-19 caused quite a heavy impact on the real estate market, the level of interest decreased continuously from May to early September 2021, from 100% to only 30%. However, the decline has stopped since mid-September and has been on a rapid upward trend since the last week of September, reaching 67% from the March 2021 peak.
The "taste" of real estate buyers has changed due to the impact of Covid-19.
Tại 2 thị trường bất động sản lớn là Hà Nội và TP. Hồ Chí Minh, với mức độ phục hồi lần lượt 100% và 90% so với tháng 3/2021 - thời điểm trước đợt dịch Covid-19 lần thứ 4. Nhiều khu vực kiểm soát tốt dịch bệnh vẫn ghi nhận mức độ quan tâm bất động sản tăng trưởng đều, đặc biệt đất nền vùng ven, căn hộ giá mềm, và bất động sản khu công nghiệp. Đây cũng là những loại hình bất động sản được giới chuyên gia nhận định sẽ phục hồi nhanh nhất trong thời gian tới do nhu cầu lớn.
Sự thay đổi trong cách thức tìm kiếm và khẩu vị người mua nhà làm thay đổi xu hướng phát triển sản phẩm bất động sản và hình thức kinh doanh của nhiều chủ đầu tư. Bên cạnh vị trí và chất lượng xây dựng, nhiều doanh nghiệp dần mạnh tay hơn trong đầu tư phát triển các yếu tố tiện ích, môi trường và không gian sống để đáp ứng nhu cầu bên mua. Các sản phẩm bất động sản tập trung hướng tới giá trị thực, còn loại hình phục vụ đầu tư lướt sóng không còn được chú trọng.
Trong bối cảnh Covid-19 làm hạn chế các hoạt động gặp gỡ trực tiếp, số hóa trong hoạt động mua bán bất động sản đã bắt đầu tăng tốc và dần trở thành xu thế tất yếu, mở ra cuộc cạnh tranh trong thiết lập cách thức giao dịch mới trên thị trường. Công nghệ số đang tham gia xuyên suốt trong trong quá trình bán hàng và chăm sóc khách hàng của các đơn vị bất động sản. Tuy chưa thể đạt hiệu quả như bán hàng trực tiếp, nhưng rõ ràng, đây là kênh phù hợp trong bối cảnh dịch bệnh hiện nay. Mặt khác, việc bán hàng online cũng giúp thông tin trở nên minh bạch hơn, cạnh tranh hơn.
According to Public Property